Vem har ansvar för flyttstädning?
Vem har ansvar för flyttstädning?
Om en flyttstädning är dålig kan det bli bekymmersamt. Detta oavsett om du är den som ska flytta in i bostaden som inte städats ordentligt eller om du flyttat ut från den. Men vem har egentligen ansvaret för flyttstädningen? Det är en fråga som du gärna vill ha svar på innan du anlitar en städfirma för att ta hand om uppdraget.
Flyttstädning av hyresrätt
För det första är det viktigt att förstå att vi i den svenska lagen inte har några specifika regler för flyttstädning. Det framgår inte om det är hyresvärden eller hyresgästen som har ansvaret för städningen. På grund av detta är det mycket vanligt att det finns regler om flyttstädning i hyresavtalet för bostaden.
Så oavsett om du behöver flyttstädning i Malmö eller flyttstädning i Gävle är det viktigt att du tar en titt på de regler som finns i ditt hyresavtal. Dessa regler måste du leva upp till om du vill undvika tvister längre fram. Om det ändå skulle bli diskussion kan du ju visa att du faktiskt har hållit dig till det som finns med i hyresavtalet.

Det finns ingen särskild lag som reglerar flyttstädning
Generella regler för flyttstädning
Det finns generella regler för flyttstädning som fungerar som en fingervisning för vad som bör göras. Det man brukar säga är att en lägenhet ska vara i samma skick då du flyttar ut som då du flyttade in. Det här är ju något som kan diskuteras. Vissa väljer att ta bilder då de flyttar in för att ha som bevis när det blir dags att flytta ut.
För att undvika att missa delar av städningen som krävs vid en flytt från hyresbostad är det ofta smartast att anlita en städfirma som kan flyttstädning. Får du en garanti för städningen kan du vara säker på att den kommer att vara i enlighet med den standard som krävs i Sverige för flyttstädning.
Flyttstädning av bostadsrätt eller villa
När det gäller en bostadsrätt, villa eller annan bostad som du äger är det du som säljare som har ansvaret för flyttstädningen. Det blir lättare om flyttstädningen är en del av säljavtalet. Då står det ju tydligt vad som ska göras och det behöver inte bli någon diskussion om saken.
Skulle något missas är det enkelt att åtgärda. Med en bra städfirma bör inget missas men här är det förstås en fördel med en garanti. Det gör att städfirman kan komma tillbaka och ta hand om eventuella missar om de uppstår.
Bra att tänka på inför en flyttstädning
Det är viktigt att komma ihåg att en flyttstädning är en totalrengöring av bostadens ytor. Det innebär alla ytor. Men vi är alla olika och vi kan ha olika syn på vad alla ytor egentligen innebär. Om du ska sälja eller lämna en hyreslägenhet ska du kolla igenom avtal innan du bokar in din städning eller utför den själv.
Det är viktigt att veta vad som gäller för den specifika bostaden innan städningen går igång. Med en professionell städfirma får du städning som du kan lita på. Det känns tryggt och så kan du vara säker på att det inte blir något att diskutera när det hela är klart.
Glöm inte bort att ge flyttstädningen den tid den tar. Boka in i tid och ta själv en runda i bostaden innan du lämnar över den till köpare eller nästa hyresgäst.